Diagnostyka samochodowa. Badania laboratoryjne.

Dostępność: Dostęny
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena brutto: 54,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
54.00
Cena netto: 51,43 zł
bez 5% VAT i kosztów dostawy
ilość EGZ.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Diagnostyka samochodowa. Badania laboratoryjne.


Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1. Kontrola stanu technicznego zawieszenia samochodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.1. Kontrola stanu technicznego elementów zawieszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.2. Przeprowadzenie oględzin zawieszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2. Bezdemontażowe badania amortyzatorów na linii diagnostycznej . . . . . . . . . . . 27
2.1. Metody badań amortyzatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.1.1. Metoda Boge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.1.2. Metoda Eusama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.1.3. Zmodyfikowana metoda Boge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.1.4. Metoda kąta fazowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
2.1.5. Metoda Theta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
2.2. Budowa i obsługa stanowisk badawczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.3. Badanie skuteczności tłumienia amortyzatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.3.1. Badanie metodą Eusama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.3.2. Badanie metodą Theta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
2.4. Badanie wpływu warunków pomiaru na tłumienie amortyzatorów . . . . . . . . . . . . 50
2.4.1. Badanie metodą Eusama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
2.4.2. Badanie metodą Theta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3. Badania skuteczności działania hamulców na linii diagnostycznej . . . . . . . . . . . 55
3.1. Wymagania dotyczące pomiaru siły hamowania na stanowiskach
diagnostycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
3.2. Metody badań stanowiskowych hamulców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
3.2.1. Metoda quasi-statyczna (rolkowa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
3.2.2. Metoda dynamiczna (najazdowa, płytowa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
3.3. Kryteria oceny skuteczności hamulców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
3.4. Badanie kontrolne hamulców na stanowisku rolkowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
3.4.1. Przebieg ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
3.4.2. Ocena i interpretacja wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
4. Kontrola geometrii układu jezdnego (GUJ) pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
4.1. Parametry geometrii układu jezdnego (GUJ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
4.2. Budowa i obsługa stanowiska diagnostycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
4 Diagnostyka samochodowa. Badania laboratoryjne
4.3. Kontrola parametrów geometrii układu jezdnego (GUJ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
4.3.1. Czynności przygotowawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
4.3.2. Pomiar kąta pochylenia kół  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
4.3.3. Pomiar zbieżności połówkowych kół przednich ZPL, ZPP . . . . . . . . . . . . . . 95
4.3.4. Wyznaczenie nierównoległości osi (NO) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
4.3.5. Obliczenie rzeczywistej wartości zbieżności połówkowej
kół przednich ZP_LP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
4.3.6. Obliczenie wartości zbieżności całkowitej kół przednich ZP . . . . . . . . . . . 98
4.3.7. Pomiar zbieżności połówkowych kół tylnych ZTL, ZTP . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4.3.8. Wyznaczenie zbieżności całkowitej kół tylnych ZT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
4.3.9. Wyznaczenie rzeczywistej wartości zbieżności połówkowej
kół tylnych ZTLrzecz, ZTPrzecz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
4.3.10. Wyznaczenie kąta odchylenia osi geometrycznej od osi symetrii . . . . . . 102
4.3.11. Pomiar katów wyprzedzenia osi zwrotnic kół przednich  . . . . . . . . . . . . 102
4.3.12. Pomiar kątów pochylenia osi zwrotnic kół przednich  . . . . . . . . . . . . . . 104
4.4. Analiza uzyskanych wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
5. Diagnozowanie układu kierowniczego pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
5.1. Podstawowe parametry charakteryzujące układ kierowniczy . . . . . . . . . . . . . . . . 107
5.2. Parametry geometrii układu kierowniczego (GUK) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
5.2.1. Sumaryczny luz w układzie kierowniczym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
5.2.2. Kąt kontrolny skrętu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
5.2.3. Charakterystyka kąta skrętu kół i błędu rzeczywistego kąta skrętu . . . . . . 111
5.2.4. Maksymalny kąt skrętu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
5.2. Przebieg ćwiczenia laboratoryjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
5.2.1. Określanie sumarycznego luzu w układzie kierowniczym . . . . . . . . . . . . . 113
5.2.2. Pomiar kątów skrętu kontrolnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
5.2.3. Pomiar kątów skrętu maksymalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
5.2.4. Wyznaczenie charakterystyki skrętu układu kierowniczego . . . . . . . . . . . . 115
5.2.5. Wyznaczenie błędu mechanizmu zwrotniczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
5.3. Analiza uzyskanych wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
6. Ocena stanu technicznego wybranych podzespołów samochodu
z użyciem endoskopu technicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
6.1. Charakterystyka wykorzystywanych przyrządów diagnostycznych . . . . . . . . . . 122
6.1.1. Endoskop VIGS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
6.1.2. Endoskop Findoo Profiline plusdnt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
6.2. Przebieg ćwiczenia i ocena uzyskanego materiału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Spis treści 5
7. Badania pojazdów na hamowni podwoziowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
7.1. Przygotowanie do badań na hamowni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
7.2. Zasady bezpieczeństwa i przepisy BHP podczas pracy na hamowni . . . . . . . . . . 136
7.3. Normy pomiarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
7.4. Wyznaczenie parametrów silnika (mocy, momentu, strat)
na hamowni podwoziowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
7.4.1. Tryb inercyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
7.4.2. Tryb dynamicznego obciążenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
7.5. Wyznaczenie zależności mocy na kołach oraz procentowego użycia hamulca
hamowni w funkcji prędkości obrotowej na hamowni podwoziowej . . . . . . . . . 153
7.5.1. Tryb stałych obrotów – ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
7.5.2. Ocena i interpretacja wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
7.5.3. Realizacja ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
7.6. Wyznaczenie parametrów silnika (mocy, momentu) na hamowni
podwoziowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
7.6.1. Tryb drogowy – ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
7.6.2. Ocena i interpretacja wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
7.6.3. Realizacja ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
7.7. Wyznaczenie charakterystyki zużycia paliwa na hamowni podwoziowej . . . . . 161
7.7.1. Tryb drogowy (pomiar zużycia paliwa) – ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
7.7.2. Ocena i interpretacja wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
7.7.3. Realizacja ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
8. Diagnostyka komputerowa OBD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
8.1. Przygotowanie do badań diagnostyki pokładowej oraz zasady
bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
8.2. Metodyka diagnozowania OBD z wykorzystaniem komputera
diagnostycznego TEXA Navigator TXT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
8.3. Przebieg ćwiczenia z wykorzystaniem komputera diagnostycznego
TEXA Navigator TXT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
8.4. Realizacja ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

Szczegóły

ISBN 9788365719041
Autor Jaśkiewicz,Jurecki
Oprawa tw
Rok wydania 2017
Format b5
Stron 188

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Submit
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl