Mechanika lotu modeli samolotów. Teoria i rozwiązania praktyczne.

Dostępność: Dostęny
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena brutto: 90,00 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy
90.00
Cena netto: 85,71 zł
bez 5% VAT i kosztów dostawy
ilość EGZ.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Niezbędna pozycja w każdej bibliotece modelarza zajmującego się zdalnie sterowanymi modelami lotniczymi, zarówno tych którzy budują modele od podstaw, jak i tych użytkujących modele z zestawów. W książce znajdziemy podstawy teorii mechaniki lotu, pozwalające na zrozumienie zachowania się modeli w powietrzu jak i praktyczne porady praktyczne dotyczące projektowania nowych modeli jak i modyfikacji już istniejących. Obliczenia i przykłady w całej pozycji oparte są na darmowym oprogramowaniu XFLR5, co znacznie ułatwia analizę modeli.

W książce znajdziemy m.in. omówienie położenia środka ciężkości, kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego, podstaw aerodynamiki, sposobu odtworzenia profili samolotów historycznych i ich modyfikacji do zastosowań modelarskich. Znajdziemy również opis i analizę różnych układów konstrukcyjnych – od układów klasycznych po układy latającego skrzydła i układy asymetryczne. Wszystko to zwieńczone dwoma przykładami: projektem modelu trenera i projektem makiety samolotu I-22 Iryda.

Spis treści:

Przedmowa 13

Wstęp 15

Podstawowe zagadnienia mechaniki lotu 17

Warunki lotu poziomego oraz lotu ślizgowego 17

Zakręt 22

Pętla pionowa, wyrwanie 25

Pętla pozioma 28

Podstawowe zagadnienia mechaniki lotu – podsumowanie. 30

Położenie Środka Ciężkości i zapas stateczności podłużnej 33

Dekalaż, czyli kąt wzajemnego sklinowania skrzydła i statecznika poziomego 43

Dekalaż – wnioski 48

Kryteria, które należy uwzględnić przy projektowaniu modelu 49

Kryteria podobieństw 51

Podobieństwo geometryczne 52

Podobieństwo kinematyczne 52

Podobieństwo dynamiczne 53

Kąty, kąty, kąty 55

Podstawy aerodynamiki 57

Profil lotniczy 58

Rodzaje profili 43

Podstawowe wielkości geometryczne profilu lotniczego. 60

Wielkości aerodynamiczne: 62

Krytyczny kąt natarcia i charakterystyka przeciągnięcia 64

Zmiany charakterystyk profilu spowodowane zmianami
parametrów geometrycznych 65

Charakterystyki profili KFm 69

Profile samolotów historycznych 71

Odtwarzanie profili ze współrzędnych 71

Odtwarzanie profilu przy pomocy XFLR5 – Direct Foil Design 74

Skrzydła 77

Podstawowe wielkości geometryczne skrzydeł 77

Skrzydła - charakterystyki aerodynamiczne 85

Charakterystyki „profilowe” 85

Charakterystyki „rozpiętościowe” 87

Lokalny rozkład współczynnika siły nośnej wzdłuż rozpiętości 88

Lokalny rozkład siły nośnej wzdłuż rozpiętości 91

Rozkład momentu gnącego wzdłuż rozpiętości 92

Rozkład całkowitego współczynnika momentu pochylającego 92

XFLR5 – jak zacząć? 95

Menu XFLR5 96

Menu: File 96

XFoil Direct Analysis 97

Liczba NCrit 109

Turbulatory – wymuszona separacja 111

Układy konstrukcyjne samolotów 113

Układy konwencjonalne 113

Dwupłaty 113

Jednopłaty 117

Rola usterzenia 118

Klapy 125

Sloty (skrzela) 128

Lotki 131

Spoilery 136

Turbulatory 136

Kierownice aerodynamiczne 137

Inne elementy mechanizacji skrzydła 138

Układy typu latające skrzydło 140

Układ typu plank 142

Układ ze skrzydłem skośnym 146

Układy kaczka 148

Układy typu tandem 153

Układy 3LSC 158

Układy asymetryczne 160

Strumień zaśmigłowy - wykłon silnika 163

Moment żyroskopowy 165

XFLR5 – modelowanie i analiza modelu samolotu. 169

Projekt modelu trenera z wykorzystaniem XFLR5 169

Wprowadzamy wymiary naszego modelu do XFLR5 170

Dobieramy profile 174

Przypisanie profili do elementów modelu 175

Ustalenie masy modelu i położenia SC 178

Analiza aerodynamiczna modelu 180

Analiza stateczności 188

Klapy w modelu trenera 191

Projekt makiety samolotu I-22 Iryda z wykorzystaniem XFLR5 195

Oszacowanie prędkości i masy modelu 195

Położenie SC i analiza modelu z profilami samolotu oryginalnego: 199

Dobór profili do finalnego modelu 202

Analiza modelu 203

Opory szkodliwe 204

Ustalenie prędkości lądowania 206

Maksymalne obciążenie skrzydła 207

Moment serwomechanizmu – jaki? 213

Stateczność modelu 213

Bibliografia 219

Spis ilustracji 220

Szczegóły

ISBN 9788396342904
Autor Gosek Jarosław
Oprawa br
Rok wydania 2022
Format b5
Stron 220

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

Submit
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl