Na ewentualne wątpliwości i pytanie, po co zajmować się bardzo wczesnymi tekstami Joycea, pośród których są nawet jego wypracowania szkolne i referaty, dobrze odpowiada Umberto Eco: Jeśli jest prawdą, że każdy pisarz rozwija jedną myśl przez całe życie, to owa zasada wydaje się szczególnie oczywista w przypadku Joycea: jeszcze nie otrzymał stopnia bachelora, a już wiedział, co ma robić dalej i ogłosił to, nawet jeśli w sposób nieformalny i raczej naiwny, w tych murach [University Collage w Dublinie]. Albo, jeśli państwo wolą, postanowił swój wiek dojrzały ukształtować zgodnie z tym, co potrafił przewidzieć w czasach, gdy studiował w tych aulach. Ta opinia włoskiego pisarza, który zresztą sporo miejsca w swej uniwersyteckiej pracy poświęcił Irlandczykowi, wydaje się dostatecznym uzasadnieniem dla sięgnięcia po najwcześniejsze teksty Joycea, w szczególności te, które nie zostały przez niego opublikowane, a więc ukazują go nieco bardziej prywatnie w procesie kształtowania się idei, które rozkwitły później w jego dziełach. Jest to najnaturalniejsze i zapewne najłatwiejsze wprowadzenie do jego twórczości, która korzeniami tkwi w tych młodzieńczych, nierzadko surowych i nie do końca skrystalizowanych przemyśleniach, którym z pewnością niejedno można zarzucić, ale i z których można uzyskać tę samą perspektywę, z jakiej sam Joyce spoglądał w swoją literacką przyszłość. Niniejszy tom jest też uzupełnieniem wydanych w 1998 roku Pism krytycznych Joycea, które są niekompletne oraz nieopracowane krytycznie (zapewne z powodu śmierci ich tłumacza) i zawierają większość angielskojęzycznych, opublikowanych pism Joycea wraz z kilkoma tekstami napisanymi pierwotnie po włosku. (fragment wstępu)
Pisma estetyczne.
Cena regularna:
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Szczegóły
ISBN | 9788366511255 |
Autor | Praca zbiorowa |
Oprawa | tw |
Rok wydania | 2020 |
Format | a5 |
Stron | 188 |