Polskie motocykle 1946 -1985r.
Cena regularna:
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
W książce przedstawiono prawie czterdziestoletnią historię polskich powojennych motocykli i skuterów oraz ludzi, którzy tę historię tworzyli.
Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach późniejszych zmotoryzował polską wieś. Łącznie, do czasu zakończenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opuściło blisko 3 miliony motocykli i skuterów. Starszym Czytelnikom książka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach królowały pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM, młodszych zaś zapozna z tymi pojazdami.
The history, descriptions, and technical characteristics of motorcycles and scooters produced in Poland after the 2nd World War in the years 1946-1985.
Lists and tables of constructions and their designers, as well as the most important events relating to Polish motorcycles in the post-war years. Richly illustrated.
Od Autora /8
CZĘŚĆ I
Ogólna charakterystyka przemysłu motocyklowego w Polsce /9
Wprowadzenie /9
Rozdział 1. Lata 1946-1954 /10
Pierwsze kroki w przemyśle /10
... i w sporcie /15
Rozdział 2. Lata 1955-1965 /17
Liczbowy i asortymentowy rozwój produkcji /17
Liczne sukcesy sportowe /34
Rozdział 3. Lata 1966-1970 /45 Koncentracja produkcji /45
Pogorszenie sytuacji sportu /50
Rozdział 4. Lata 1971-1980 /54
Pozostał jeden producent /54
Krajowy sprzęt znika z tras /64
Rozdział 5. Lata 1981-1985 /66
Część II
Motocykle i skutery z lat 1946-1985 /69
Rozdział 1. Pojazdy seryjne, ich prototypy i pochodne /69
Pierwsze powojenne konstrukcje motocyklowe /69
Motocykle typu M06 produkowane przez Warszawską Fabrykę Motocykli i Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /77
Motocykle typu M06 i M11 produkowane przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych /100
Motocykle SHL M17 Gazela /112
Motocykle typu M21 produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /116
Motocykle typu M07 i M10 produkcji Szczecińskiej Fabryki Motocykli /129
Skutery produkcji Warszawskiej Fabryki Motocykli /138
Rozdział 2. Pojazdy wykonywane w krótkich seriach lub jednostkowo /146
Motocykl Gad 250 /146
Motocykl żużlowy Fis /146
Prototyp motocykla WSK 125 z 1957 roku /149
Prototyp motocykla SHL 250 /150
Prototyp motocykla WFM M16 /152
Motocykle WSK typu Sarenka /153
Motocykle WSK typu M19 /157
Motocykle sportowe z Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych /159
Motocykle sportowe Promot /162
Motocykle WSK typu M24 /166
Motocykle sportowe WSK typu MR16 (od 1970 roku) /168
Motocykl WSK Barron 125 /175
Ostatnie prototypy motocykli WSK /177
Prototypowe skutery spoza Warszawskiej Fabryki Motocykli /179
Podsumowanie powojennej historii motocykla /182
Najważniejsze wydarzenia w powojennej historii polskiego motocykla /184
Wykaz opisanych motocykli i skuterów /188
Bibliografia /190
Indeks nazwisk /191
Szczegóły
ISBN | 9788320615180 |
Autor | Zieliński Andrzej |
Oprawa | tw |
Rok wydania | 2023 |
Format | a4 |
Stron | 200 |