Silniki spalinowe pojazdów szynowych
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Bogato ilustrowany poradnik eksploatacyjny poświęcony silnikom spalinowym pojazdów szynowych. Opisano w nim podstawy budowy i działania oraz praktyczne wskazówki dotyczące zasad utrzymania i obsługi najważniejszych zespołów i układów silników spalinowych współczesnych pojazdów szynowych użytkowanych w Polsce. W zwięzły i przystępny sposób przedstawiono podstawowe wiadomości z zakresu teorii silników wysokoprężnych, budowę tych silników, opis działania układów zasilania, smarowania, chłodzenia, sterowania, dolotowych i wylotowych. Podano także podstawowe wiadomości dotyczące diagnozowania oraz obsługi technicznej w warunkach eksploatacyjnych. Książkę wzbogacono o przegląd konstrukcji różnych rodzajów silników wysokoprężnych użytkowanych na sieci PKP.
Odbiorcy: kadra inżynieryjno-techniczna kolei (np. maszyniści, pracownicy obsługi), studenci wydziałów transportu i inżynierii lądowej wyższych uczelni technicznych, uczniowie techników o profilu kolejowym
Spis treści
- Wprowadzenie 9
- Wykaz ważniejszych skrótów 13
1. Podstawy silników o zapłonie samoczynnym 15
- 1.1. Zasada działania i klasyfikacja silników 15
- 1.2. Obiegi silników spalinowych 18
- 1.3. Wskaźniki pracy silnika 20
- 1.4. Bilans cieplny i sprawność ogólna silnika 23
2. Paliwa stosowane w silnikach o zapłonie samoczynnym 26
- 2.1. Ogólne cechy oleju napędowego 26
- 2.2. Właściwości i podstawowe parametry normatywne oleju napędowego 26
- 2.3. Zanieczyszczenia oleju napędowego 30
- 2.4. Sprawdzanie jakości oleju napędowego 32
- 2.5. Odporność oleju napędowego na utlenianie 33
- 2.6. Wpływ osadów wewnętrznych na pracę wysokociśnieniowych
- układów wtryskowych 34
- 2.7. Magazynowanie olejów napędowych 35
3. Oleje silnikowe 39
- 3.1. Wymagania i rola oleju silnikowego 39
- 3.2. Własności olejów silnikowych 40
- 3.3. Zanieczyszczenia oleju podczas eksploatacji 41
- 3.4. Klasyfikacje olejów 43
4. Tworzenie i spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej 47
- 4.1. Tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej 47
- 4.2. Proces spalania 52
- 4.3. Komory spalania 54
- 4.3.1. Komory niedzielone (o wtrysku bezpośrednim) 54
- 4.3.2. Komory dzielone (o wtrysku pośrednim) 57
- 4.3.3. Komory spalania współczesnych silników 58
5. Badania i podstawowe charakterystyki silników 60
- 5.1. Podstawowe badania silników 60
- 5.1.1. Stanowisko dynamometryczne 60
- 5.1.2. Opornik wodny 62
- 5.2. Podstawowe charakterystyki silników 63
- 5.2.1. Charakterystyki prędkościowe 64
- 5.2.2. Charakterystyka obciążeniowa 66
- 5.3. Warunki pracy silnika 68
- 5.3.1. Ustalone warunki pracy 68
- 5.3.2. Nieustalona warunki pracy 69
6. Kadłuby i głowice oraz układy korbowy i rozrządu 71
- 6.1. Kadłuby i głowice 71
- 6.1.1. Skrzynie korbowe i bloki cylindrów 71
- 6.1.2. Głowice 78
- 6.1.3. Tuleje cylindrów 82
- 6.1.4. Mocowanie silnika w spalinowym pojeździe trakcyjnym 84
- 6.2. Układ korbowy 85
- 6.2.1. Wiadomości wstępne 85
- 6.2.2. Zespoły tłoków 85
- 6.2.3. Korbowody 94
- 6.2.4. Wały korbowe 97
- 6.2.5. Tłumiki drgań skrętnych i koła zamachowe 100
- 6.2.6. Łożyska układu korbowego 102
- 6.3. Układ rozrządu 104
- 6.3.1. Rodzaje układów rozrządu i ich najważniejsze elementy 104
- 6.3.2. Hydrauliczne kompensatory luzów zaworów 113
7. Układy zasilania paliwem 116
- 7.1. Wprowadzenie 116
- 7.2. Układy wtryskowe sterowane mechanicznie 117
- 7.2.1. Pompy wtryskowe 119
- 7.2.2. Wtryskiwacze 123
- 7.2.3. Pompy zasilające 126
- 7.3. Układy wtryskowe z pompowtryskiwaczami 127
- 7.3.1. Wiadomości wstępne 127
- 7.3.2. Budowa i zasada działania pompowtryskiwacza 129
- 7.4. Układy indywidualnych zespołów wtryskowych pompa-przewód-wtryskiwacz 132
- 7.5. Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail 135
- 7.5.1. Wprowadzenie 135
- 7.5.2. Wtryskiwacze układu Common Rail 135
- 7.5.3. Pompy wysokiego ciśnienia 146
- 7.5.4. Elementy obwodu wysokiego ciśnienia 150
- 7.6. Filtracja oleju napędowego 157
- 7.6.1. Wiadomości wstępne 157
- 7.6.2. Filtry paliwa 158
8. Układ smarowania 164
- 8.1. Wprowadzenie 164
- 8.2. Elementy układu smarowania silnika 167
- 8.2.1. Pompy oleju i zawory przelewowe 167
- 8.2.2. Filtry oleju 169
- 8.2.3. Chłodnice oleju (wymienniki ciepła) 176
9. Układ chłodzenia 179
- 9.1. Wprowadzenie 179
- 9.2. Budowa układu chłodzenia 179
- 9.3. Elementy układu chłodzenia 181
- 9.4. Regulacja temperatury cieczy chłodzącej, zespoły chłodzące 183
10. Sterowanie i regulacja silników 189
- 10.1. Mechaniczna regulacja prędkości obrotowej 189
- 10.1.1. Regulatory wielozakresowe 189
- 10.1.2. Regulatory pośredniego działania – regulatory Woodwarda 191
- 10.2. Elektroniczny układ sterowania EDC 197
- 10.2.1. Bloki funkcjonalne 198
11. Układ zasilania powietrzem 205
- 11.1. Wprowadzenie 205
- 11.2. Doładowanie silników 205
- 11.2.1. Doładowanie mechaniczne 206
- 11.2.2. Turbodoładowanie 207
- 11.2.3. Doładowanie wielostopniowe 209
- 11.2.4. Chłodzenie powietrza doładowanego 210
- 11.2.5. Rozwiązania konstrukcyjne turbosprężarek 211
- 11.3. Filtry powietrza 217
12. Układ wylotu spalin 221
- 12.1. Wprowadzenie 221
- 12.2. Tłumiki akustyczne spalin 221
- 12.2.1. Tłumik absorpcyjny 221
- 12.2.2. Tłumik refleksyjny 222
- 12.2.3. Tłumik interferencyjny 223
- 12.2.4. Tłumiki wylotu spalin silników lokomotyw 223
13. Oczyszczanie spalin 225
- 13.1. Wprowadzenie 225
- 13.2. Toksyczne składniki spalin 226
- 13.3. Metody oczyszczania spalin 227
- 13.3.1. Recyrkulacja spalin 227
- 13.3.2. Katalityczne reaktory spalin 229
- 13.3.3. Filtr cząstek stałych DPF 232
- 13.3.4. Układ filtrów ciągłej regeneracji CRT 233
- 13.3.5. Zintegrowane układy oczyszczania spalin silników o zapłonie samoczynnym 235
- 13.3.6. Mobilne układy oczyszczania spalin 237
14. Przegląd konstrukcji silników pojazdów szynowych 239
- 14.1. Silniki starszej konstrukcji 239
- 14.2. Silniki nowszej konstrukcji eksploatowane w PKP 253
- 14.3. Silniki nowej generacji 258
15. Diagnostyka silników 264
- 15.1. Wprowadzenie 264
- 15.2. Podstawowe metody badań diagnostycznych 265
- 15.2.1. Pomiary mocy użytecznej i zużycia paliwa 265
- 15.2.2. Pomiary wibroakustyczne 267
- 15.2.3. Pomiary ciśnienia sprężania i szczelności komory spalania 267
- 15.2.4. Pomiar zużycia oleju i zawartości cząstek metali 268
- 15.3. Diagnostyka wysokociśnieniowych układów wtryskowych sterowanych elektronicznie 270
- 15.3.1. Wiadomości wstępne 270
- 15.3.2. Diagnostyka pokładowa 270
- 15.3.3. Diagnostyka warsztatowa 272
- 15.3.4. Diagnozowanie układów wtryskowych Common Rail 273
- 15.3.5. Sprawdzanie składu spalin 275
- 15.3.6. Diagnostyka układu recyrkulacji spalin 276
16. Eksploatacja i utrzymanie silników 277
- 16.1. Eksploatacja bieżąca (ruchowa) 277
- 16.1.1. Rozruch silnika 277
- 16.1.2. Rozgrzewanie, eksploatacja i wyłączanie silnika 278
- 16.1.3. Metodyka oszczędzania paliwa 279
- 16.2. Czynności obsługi technicznej 280
- 16.2.1. Cykle przeglądowo-naprawcze silników pojazdów szynowych 280
- 16.2.2. Podstawowe czynności obsługi technicznej 283
17. Niedomagania silników 292
- 17.1. Ogólne informacje dotyczące rozpoznawania usterek 292
- 17.2. Metodyka rozruchu silnika 294
- 17.3. Niedomagania układu wtrysku paliwa 295
- 17.3.1. Rozpoznawanie niedomagań pomp wtryskowych 295
- 17.3.2. Rozpoznawanie niedomagań wtryskiwaczy 296
- 17.4. Niedomagania złożenia tłok-cylinder i mechanizmu rozrządu 298
- 17.4.1. Wykrywanie niedomagań złożenia tłok-cylinder 299
- 17.4.2. Wykrywanie niedomagań mechanizmu rozrządu 300
- 17.5. Niedomagania układów smarowania i chłodzenia 300
- 17.5.1. Wykrywanie niedomagań układu smarowania 301
- 17.5.2. Wykrywanie niedomagań układu chłodzenia 302
- 17.6. Niedomagania układów doładowania i wylotu spalin 302
18. Uszkodzenia i naprawa silników 304
- 18.1. Uszkodzenia silników 304
- 18.1.1. Uszkodzenia łożysk ślizgowych 305
- 18.1.2. Uszkodzenia elementów układu korbowego 311
- 18.2. Naprawa i regulacja aparatury wtryskowej 316
- 18.2.1. Naprawa i regulacja wtryskiwaczy 317
- 18.2.2. Regulacja pomp wtryskowych 324
- 18.3. Obsługa i naprawa mechanizmu rozrządu 328
- 18.3.1. Wiadomości wstępne 328
- 18.3.2. Pomiar i regulacja luzu zaworów 329
- 18.3.3. Usuwanie typowych usterek mechanizmu rozrządu 333
- 18.3.4. Naprawa zaworów i gniazd zaworów 334
- 18.4. Naprawa tłoka i pierścieni tłokowych 342
- 18.4.1. Demontaż tłoków 342
- 18.4.2. Zdejmowanie i zakładanie pierścieni tłokowych 343
- 18.4.3. Montaż tłoków 344
- 18.5. Wymiana tulei cylindra oraz głowicy i łożysk 345
- 18.5.1. Wymiana tulei cylindra 345
- 18.5.2. Naprawa oraz zamontowanie głowicy i łożysk 347
- 18.6. Usuwanie zanieczyszczeń z podzespołów i układów silnika 352
- 18.6.1. Mycie układu smarowania 352
- 18.6.2. Usuwanie nagaru 352
- 18.6.3. Czyszczenie przestrzeni wodnych silnika z kamienia kotłowego 354
- 18.6.4. Czyszczenie turbosprężarek w ruchu oraz układów dolotowego i wylotowego 354
19. Hybrydowe układy napędowe, paliwa alternatywne i ogniwa paliwowe 356
- 19.1. Hybrydowe układy napędowe 356
- 19.1.1. Wprowadzenie 356
- 19.1.2. Odmiany napędu hybrydowego 357
- 19.1.3. Napędy hybrydowe stosowane w spalinowych pojazdach trakcyjnych 360
- 19.2. Paliwa alternatywne 364
- 19.2.1. Biopaliwa 364
- 19.2.2. Paliwa syntetyczne 365
- 19.3. Ogniwa paliwowe 366
- 19.3.1. Wprowadzenie 366
- 19.3.2. Pojazdy o napędzie elektrycznym z ogniwami paliwowymi 369
Literatura 371
Szczegóły
ISBN | 9788320620023 |
Autor | Lewandowski Michał |
Oprawa | tw |
Rok wydania | 2018 |
Format | b5 |
Stron | 368 |
Opinie o produkcie (0)
